آجیل خور

سایت آجیل خور ارائه بهترین مطالب در زمینه آجیل و خشکبار

آجیل خور

سایت آجیل خور ارائه بهترین مطالب در زمینه آجیل و خشکبار

  • ۰
  • ۰

زعفران سوغات مشهد یکی از لوکس‌ترین و لاکچری‌ترین اقلام خوراکی است که بسیاری از مردم به‌عنوان بهترین ارمغان سفر مشهد می‌شناسند. خواص غذایی و درمانی و تقویتی زعفران نه‌تنها مسافران و گردشگران ایرانی که حتی توریست‌های خارجی را نیز به خرید این محصول و سوغات اصیل تشویق می‌کند.

فروشگاه‌ها و هایپرمارکت‌های سراسر مشهد از عرضه کنندگان معتبر این محصولات هستند و خدمات خود را با بهترین قیمت به مشتریان ارائه می‌دهند.

در نوشتار پیش رو ضمن معرفی خواص زعفران و کاربردهای آن درباره تاریخچه کاشت و برداشت این محصول و فواید آن بیشتر با هم گفتگو می‌کنیم.

با ما تا انتهای مطلب همراهی کنید.

زعفران سوغات مشهد: مفید، خوش عطر و ارزشمند!

برای کسانی که در سفر مشهد به فکر خرید سوغات هستند، زعفران یکی از گزینه‌های اصلی مورد نظر است. عطر بی‌نظیر و رنگ فوق‌العاده این گیاه که به شکل خشک شده مورد استفاده قرار می‌گیرد، نه‌تنها طعم و رنگ غذای ما را تغییر می‌دهد بلکه خواص مفید فراوانی نیز به آن می‌افزاید. 

توجه به خواص این ماده خوراکی و تحقیق درباره فواید مصرف آن نشان می‌دهد که مصرف زعفران به اشکال مختلف ضمن تقویت قلب و عروق، سلامت و شادابی پوست و بسیاری موارد دیگر، تاثیرات جالبی نیز در شادی و تقویت روحیه افراد دارد. هم‌چنین خواص بسیار دیگری نیز برای این گیاه شناسایی شده که در ادامه مطلب به آنها نیز می‌پردازیم.

در این بخش از مطلب قصد داریم گیاه زعفران و فواید آن را بررسی کرده و مزایای استفاده از آن را مرور کنیم.

با ما همراه بمانید.

زعفران مشهد: ادویه هزار خاصیت!

زعفران سوغات مشهد را گران‌ترین ادویه دنیا می‌شناسند. عطری آسمانی که کمتر ذائقه‌ای آن را رد می‌کند و در همه جای دنیا پرطرفدار است. بسیاری از کشورهایی با آب و هوا و خاکی مناسب برای کشت این گیاه تلاش در کاشت و برداشت آن دارند، اما اغلب نمونه‌هایی با کیفیت پایین‌تر از زعفران ایران تولید می‌کنند.

ایران و به‌ویژه خراسان مرکز کاشت سنتی و مدرن این گیاه به‌شمار می‌آید. در میان شهرهای تولید کننده این گیاه در استان خراسان، قائنات بهترین محصول را ارائه داده و به‌عنوان زعفران ناب و بهترین محصول در کشور و بلکه جهان شناخته می‌شود.

در میان محصولات صادراتی و سوغات این شهر نیز زعفران قائنات از نمونه‌های برتر در دنیاست که خریداران زیادی را به بازار زعفران ایران می‌کشاند.

اما علاوه بر خواص غذایی و لذتی که در صرف این ماده نهفته است، زعفران سوغات مشهد به جهت دارویی نیز از خواص فراوانی برخوردار است که در ادامه این متن به آن خواهیم پرداخت.

با ما همراهی کنید.

زعفران مشهد

زعفران و خواص دارویی فراوان آن...

اگر با تور مشهد از تهران عازم این شهر هستید، در مسیر خود و نیز در مدت اقامت در مشهد شاهد صحبت‌های همسفرانی خواهید بود که در تدارک سوغات و خرید آن برای بازگشت هستند. در میان سوغاتی‌های متنوع و فراوان مشهد از نقل و نبات و زرشک تا البسه و زیورآلات نظیر انگشتر فیروزه و دیگر اقلام سوغاتی، زعفران سوغات مشهد همواره جایگاه خاص و متمایزی داشته و خریداران خاص و متنوعی را به خود جلب نموده است.

خواص دارویی و درمانی زعفران نیز بسیارند که در این بخش به بیان برخی از آنها می‌پردازیم.

برخورداری از آنتی اکسیدان‌ فراوان: این روزها که تاثیرات آنتی اکسیدان‌ها در سلامت و جوان نگه داشتن بدن به همه ثابت شده، خرید و استفاده از زعفران با دارا بودن مقادیر زیادی آنتی اکسیدان بسیار مورد توجه قرار گرفته است. گرچه سایر ادویه‌جات نیز در این مورد مفید و کارساز هستند، اما کمتر موردی را می‌توان مانند زعفران سوغات مشهد غنی از این ماده یافت.

مقابله با سرطان: مصرف مداوم زعفران چه به شکل نوشیدنی و چه در قالب ادویه غذا یکی دیگر از مواردی است که با بروز سرطان در بخش‌های مختلف بدن مقابله کرده و سلامتی را حفظ می‌کند.

زعفران ضدافسردگی و شادی آفرین: مصرف عصاره زعفران به رفع اندوه و افسردگی کمک کرده و شادی را به محیط خانه می‌آورد. دمنوش زعفران قادر است بدون آسیب‌هایی که داروهای ضدافسردگی به بدن وارد می‌کنند در مقابل غم و اندوه از ذهن شما محافظت نماید.

کنترل علائم بیماری‌های چشمی: مصرف مرتب و دوره‌ای زعفران مانع از بروز بیماری‌های چشمی شده و از تخریب ماکولای چشم که با پیری رخ می‌دهد جلوگیری به‌عمل می‌آورد.

مقابله با زوال عقل: استفاده از زعفران سوغات مشهد مانع از بروز فراموشی و زوال عقل شده و از سلول‌های مغز در برابر این تهاجم محافظت می‌کند.

از تاریخچه کاشت زعفران چه می‌دانیم؟

این گیاه ارزشمند طی قرن‌ها و از 5000 سال پیش از این کشت می‌شده و از حدود 700 سال قبل نیز کاشت آن در ایران رواج یافته است. رونق کاشت این گیاه طبی و مفید همزمان با افزایش جمعیت و درخواست‌های بیشتر برای دریافت آن مصادف با کاشت حرفه‌ای آن شده و به تولید زعفران ناب ایران سر و سامانی داده است. در این مورد شهرهای مختلف استان خراسان مانند تربت حیدریه، نیشابور، فردوس، بیرجند و بشرویه محل مناسبی برای کشت زعفران به‌شمار آمده‌اند.

اما قائنات همواره اصلی‌ترین مرکز کشت این گیاه بوده و بهترین نمونه‌های زعفران سوغات مشهد تا به امروز در این شهر کشت و برداشت شده‌اند.

امروزه و با ورود غیرقانونی نمونه‌های تقلبی از این گیاه به بازارهای کشور، پیشنهاد خرید این کالای گرانبها و ارزشمند از مراکز فروش و فروشگاه‌های معتبر به بالاترین حد خود رسیده است. مراکز صادرات زعفران نیز با استقبال بالای بازارهای خارجی از این نوع زعفران روبرو بوده و قائنات را به‌عنوان پایتخت زعفران ایرانی معرفی می‌کنند.

و در پایان...

زعفران سوغات مشهد را اهالی فن و علاقمندان به ادویه‌های خوش عطر و مقوی به‌خوبی می‌شناسند و از عطر و طعم آن در غذاها و نوشیدنی‌های مختلف استفاده می‌کنند.

مصرف به‌اندازه و حساب شده این ادویه معطر و خاص می‌تواند ضمن تقویت بنیه بدنی از بروز ضعف و سستی جلوگیری کرده و به افراد انرژی مضاعف ببخشد.

اما به‌دلیل گرمی و انرژی زیادی که در این گیاه نهفته است، بانوان باردار و کودکان خردسال باید در مورد مصرف آن احتیاط نموده و به‌ویژه در دوران بارداری از آن پرهیز کنند.

در نهایت مصارف خوراکی و دارویی این گیاه مقوی، خوش عطر و خوش مزه در سلامتی افراد نقش مهمی داشته و از بروز مشکلات جسمی در هر نقطه از بدن افراد جلوگیری می‌کند.

  • ۰۱/۰۵/۱۱
  • shayan sahebkar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی